Friday, June 20, 2008

hujan

Cuaca: hujan + guruh + kilat
Mood: ok kot. He.

Bismillaaah…

Dah 3-4 hari tempat aku hujan. Aku suka hujan. Sebab hujan sejuuuk!!!. Leh sejukkan hati.he! em, antara panas ngan hujan, aku suka hujan. Antara siang dan malam pulak, aku memang suka waktu malam. Mungkin sebab suasana siang dan panas tu, wat kepala aku sakit berdenyut2. Tapi kalau asek hujan je, takut banjir lak. Ishhh ngeri sey. Ya ALLAH, moga2 hujan yg turun ni, hujan rohmat buat kami dan bukanlah hujan bala dr-Mu. Ameeennn…

~ em. Hujan2 camni sesekali teringat la pulak. eheheh! Biasa la kalau hujan2, kalau hujan pagi, syok le titon(eh, tido.he) kalau hujan tengahari , rasa romantik je.(kih3!) dan bila hujan petang…perut pun berkeroncong je rasa… Dulu masa kecik2, kalau petang2 time hujan, mak dan kak K akan wat la cekodok ke, goreng pisang ke, keledek ke, keladi ke, ubi ke…pe2 je la yg ringan2 untuk ditelan.he! em…sedaaappp. slurrrppsss. Makan sambil minum air kopi xpun the o panas. Ditemani pulak suasana hujan…pergh, nikmat tol rase.

~ de 1 ari, xde pe yg leh ditelan. Pulak2 perut sume tetiba menjerit2 mintak diisi.(aku sebenarnye maintain je…cheewah!) so, nak xnak, aku terpaksa la eskot abg aku. Dia ajak gi beli pisang goreng kat pekan. Em. Dah la hujan2, isk2 naik moto plak tu. Pastu aku lak yg kena pegang payung. Dah tu aku jugak yg kena marah sbb payungnye lai2 kena angin. (korg bygkan eh, payung besar + berat + aku yg masih kecik + angin sgt kuat + hujan sgt lebat) dpt baying x? aku wat pekak je. Berdesing gak telinga, ye la, da la kita yg pegang payung tp xdpt payung, abes kuyup 1 badan. Pastu kita gak yg gi beli. Warghhh! He. balik2 umah, ilang a konon mood nak mkn. Ntah pe2 je ek.

~ lepas makan, slalunya aku join kak K aku basuh simen luar rumah. Em, membersihkan hadiah dr ayam2 jiran.heh! lazimnya kami memang lebih rajin membasuh simen time2 hujan je.hehehe! tapi aku xmembasuh mane pun. Lebih kepada membantu menjirus air dan selebihnya main hujan. Gi siram pokok2 bunga mak yg keliling rumah. (pe2 je lah, da tentu hujan, leh plak siram pokok kan?)

~ tp tu sume da berlalu. Skarang ni kdg2 lepas gian gak main hujan, xpun redah hujan ngan moto. Namun sume tu tentu xsama dgn kenangan2 masa dulu. Sbb, kak K pun da xde. Dia dah dijemput oleh Ilahy masa aku sem 3 (d satu kolej).

~ aku redho. Yg hidup mesti teruskan hidup, tol ak? Yg mati pun, sebenarnya perjalanan mereka belum terhenti. Mereka melalui kehidupan mereka tersendiri di alam lain pulak, sementara menanti hari kebangkitan demi suatu kehidupan yg abadi.

Alfatehah wat kak K yg aku slalu sayangi dan rindui (30/8/200x)

p/s: kadang2 macam fobia lak nak letak seseorang dekat di hati. Sebab sume yg mendekat di hati aku, akan cepat diambil perggi xpun dijauh dan dipisahkan dr aku. Tp aku tau ada hikmah sume tu.

Apa hikmahnya? Hikmahnya …agar aku x terlalu menyayangi manusia, kerna cinta, sayang dan rindu yg tertinggi itu hanya selayaknya pd ALLAH… yait?

So life is still full of hikmah, am I yait?!

Hait! Wakarimashta sensei!

Gambarre!!!


.........................

No comments: