Sunday, June 15, 2008

father's day

Mood : ok. Not bad
Healthy: genki des…he!

Bismillaaah…..

Today is Father’s Day. Hari bapa2 seluruh dunia. (er, de sape2 tau history Hari Bapa nih?) ok. But aku x sambut hari bapa nih. Why? He.

So, today aku nak story a bit bout my dad, my beloved dad.


~ nie mak aku la yg citer, dia kata dulu masa aku baby lagi, aku nie x bercakap, x menangis, senyap jerk. Sampai mak aku ingat, aku ni bisu. (he. tapi alhamdulillah… xbisu, cume da besa2 ni, memang xleh cakap banyak2 sangat. sangat penat.he. + lidah pendek sket.he. tapi bagus la kan? kurang cakap + kurang slah = kurang dosa. heheheh hikmah tue! ) ok. sambung… sampai 1 hari, tetiba aku bersuara, n word pertama yg kluar dr mulut aku ialah…’PAK!’ (which is for ‘bapak’) . em budak2 mana pandai sebut full rite? if aku da leh sebut penuh ‘bapak’, kira da genious la aku nih. He! n just becoz dat, mak aku merajuk dat day. Bila malam2 aku nangis, lapo, mak aku sindir , “ ha, kenal bapak je kan? gi la mintak bapak!” he. paham x korang ni?

~ tp, mengikut citer2 dorang, aku memang close ngan my dad. Klo nangis, wen my ‘bapak’ dokong je aku diam. If my ‘bapak’ balik dr kerja, aku da kenal n start wat bising. Aku membesar dgn my ‘bapak’. (actually my ‘mak’ just fine, but today aku nk citer my ‘bapak’ dlu k) orang2 slalu kate, like father like son, rite? Em. Aku pon same. My ‘bapak’ loves reading, so me too. Habis buku2 dia kat gerobok aku geladah. Padahal xpaham pun. (kecik lg kan. lgpn, tulisan jawi, yg bahsa jowo pon ada) . so, byk benda kitorang wat sama2. pe yg my ‘bapak’ wat, aku pun sebok2 nak wat jgk. Dai indoor smpi outdoor. Main dam aji, chest, mencangkul, menebas, meracun, potong/sabit rumput, mengecat,memanjat, kira sume keje2 org lelaki aku nak buat. Suka tolong bapakaku kat luar. Best!!! (tu yg boyish sket gaknyer.he) sebenarnya de jugak ke dapor, tp asal ke dapor je, mak akan kata; “ dah dah! gi depan teman bapak!” takpun “ dah dah! gi tolong bapak kat bawah, tanam2 pokok, cabut2 rumput “ bla…bla…bla…

~ kadang2 terfikir gak, nape ek? Yela…slalunye budak2 kan rapat ngan mak. Sikit2 ngadu kat mak, sikit2 ngadu kat mak. Tp aku xgeti mengadu. Aku diam je. Nak ngadu ngan bapak, takut. Sbb bapak garang sbenarnya. Abang aku yg sulung penah kena tambat kat pokok dgn kerengga kat badan dia sebab dia balik dari main takraw lewat, dekat maghrib. (he.sape suruh ek?hehehe.tp ms tu aku lom lahir lg.) yg kena rotan lain, kena semambu lain…(ish takut!) tapi aku tetap respek sangat bapak aku. N bukan takat tu je, oleh kerana aku yg paling rapat ngan my bapak, n aku yg paling kecik, so sume aku je yg kena. Xleh nampak muka aku, ada je aku kena, gi kedai bli barang umah la, bli rokok la. Budak2…lame2 tensen n xpuas ati gak. Lagi2 klo my ‘bapak’ start saket2. aku je yg kena picit2, pijak2 kaki my ‘bapak’ . kdg2 merungut gak dlm ati. ‘nape asek2 aku. Asek2 aku! Adkbradik lain x pon!’ n finally…..

~ rupe2nya disebalik sume tu… ni la HIKMAHnya… sume2 tu supaya aku betul2 manfaatkan masa2 yg aku ada dgn bapak aku. Rupa2nya ALLAH nak suh aku buat bakti sbara banyak yg leh kat bapak . ALLAH nak aku nikmati betul2 nikmat ber’bapa’ tu. Lantas terjawablah smuanya kenapa aku close ngn bapak berbanding ngn mak masa kecik2 dulu. Sbb aku xpunya byk masa dgn dia, berbanding dgn mak. n knapa bapak slalu suh aku berbanding adikbradik lain, sbb dia nak tumpang kasih syg aku, sdg yg lain2…mereka da puas bertahun2 ngan bapak.

~ n tu juga sbb knp aku da xsmbut hari bapa. Coz my ‘bapak’ da lama meninggalkan aku n dunia ni. Bapak aku kembali ke rohmatullah masa aku form 2. 15th Sept 19xx, kerana jangkitan kuman kat paru2. but of course sbb ajal dia da sampai,kan? n aku redho. Aku time sume hikmah-NYA. walaupun, seminggu sblm dia menghembuskn nafasnya yg terakhir…aku xda di sisinya….. tp aku redho.

~ so…life is full of hikmah rite?

p/s: ni just a bit. Of hikmah dat happen in my life. Nnt aku story lg ye!

:: hikmah tu pasti ada. kita akan ketahui hikmah sesuatu tu, samada cepat @ lambat, samada selepas sesuatu tu terjadi @ sblm sesuatu tu terjadi. But trust me…setiap yg berlaku memang ada hikmahnya. Coz life is full of hikmah! So smile, n calm ur heart. Coz ALLAH always wif us.::


.........................

4 comments:

Farih Fahri said...

Salam ziarah..
yer..btullah.. hidup ni penuh dengan hikmah.. thank'z sudi ke laman blog sy yer.. kite xchange link nak?
sy amik link blog ni yer.. sy letak kat blog baharu sy.. (^__^)

yon said...

salam sis paeinz!

nak! nak! org da link da pon.

yok berkongsi hikmah hidup. hehehe

dun weri b heppi, yait!?

Farih Fahri said...

mekaseh udah link..
hehehehe..
yup dun weri be eppy..
aa.. nak tanye leh..
umo yon bape ek?

yon said...

erk.

nape sis tanye gitu?

seram jerk.eheheh!